U bent niet ingelogd.
U bevindt zich hier: Details
Op 1 juli 2021 gaat de Telecommunicatiewet veranderen. Hierdoor krijgen we andere regels voor telemarketing. Telemarketing is het ongevraagd bellen van mensen, meestal met een commercieel doel. Maakt u ook gebruik van telemarketing, leest u dan vooral even verder.

Het huidige systeem
Op dit moment is het zo dat voor telemarketing een zogenaamd opt-out-systeem geldt. Op basis hiervan mogen bedrijven mensen ongevraagd telefonisch benaderen, tenzij zij zich hebben ingeschreven in het bel-me-niet-register of aan het bedrijf op een andere manier hebben laten weten niet te willen worden gebeld. Hierop geldt op dit moment één uitzondering: bedrijven mogen een bestaande klant die zijn telefoonnummer bij een eerdere aankoop heeft verstrekt bellen over eigen, soortgelijke producten of diensten, zelfs als deze klant in het bel-me-niet-register staat.

Van opt-out naar opt-in
Wat gaat er nu veranderen op 1 juli? Voor het ongevraagd bellen van particulieren geldt géén opt-out meer, maar opt-in. Onder particulieren worden consumenten, maar ook kleine ondernemers verstaan, zoals een zzp‘er, een vof, een maatschap of eenmanszaak. Bedrijven mogen particulieren dus alleen nog maar bellen als daar vooraf expliciet toestemming voor is gegeven. Het bel-me-niet register zal verdwijnen.

Bellen naar bestaande klanten
Op deze hoofdregel bestaat nog steeds één uitzondering: bestaande klanten mogen wél zonder toestemming worden gebeld over eigen producten die soortgelijk zijn aan de producten of diensten die de klant eerder afnam. Weliswaar bestond deze uitzondering al, maar om hier gebruik van te mogen maken geldt nu wel een extra eis. Bij het ontvangen van het telefoonnummer van de klant moet u hem duidelijk en expliciet de gelegenheid hebben gegeven om kosteloos en eenvoudig bezwaar te maken tegen het gebruik van dat telefoonnummer voor telemarketing. Zorgt u ervoor dat u later kunt bewijzen dat u dit heeft gedaan. Heeft u deze mogelijkheid niet geboden, dan mag u de bestaande klant niet zonder zijn toestemming bellen.

De vraag is hoe lang u iemand tot uw bestaande klanten mag rekenen. Want als de zaak is geleverd en de factuur is betaald, is uw klant dan nog steeds een bestaande klant? De wet zegt hier niets over en laat dit onderwerp in eerste instantie over aan zelfregulering. In de Code voor Telemarketing, een gedragscode voor telemarketeers van de Stichting Reclame Code, is een termijn opgenomen van drie jaar. Deze termijn begint te lopen na afloop van een lopende dienstenovereenkomst of na de laatste afname van een product. Wij raden u aan deze termijn te hanteren.

Niet anoniem bellen

Verder is het zo dat het bedrijf dat particulieren belt, moet kunnen bewijzen dat toestemming is gegeven. Een bedrijf mag daarnaast niet anoniem bellen. Zij moet een herkenbaar nummer gebruiken. Iedere keer dat u een particulier belt, moet u hem duidelijk en expliciet de gelegenheid geven om kosteloos en eenvoudig bezwaar te maken tegen het gebruik van zijn telefoonnummer. Maakt hij bezwaar, dan mag u hem niet meer bellen. Ook niet als hij een bestaande klant is van u.

B2B-telemarketing
En hoe zit het nu met B2B-telemarketing? Het blijft mogelijk om, zonder voorafgaande toestemming, een telefonisch aanbod te doen aan een rechtspersoon (een BV en een NV bijv.). Een persoon in dienst van een rechtspersoon kan worden benaderd voor een aanbod aan de rechtspersoon. De rechtspersoon moet de beoogde eindgebruiker zijn van het product of de dienst die wordt aangeboden. U kunt de persoon in dienst van de rechtspersoon dus niet benaderen met een persoonlijk aanbod. 

Ook is het mogelijk om een persoon, die handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf, zonder voorafgaande toestemming telefonisch te benaderen, maar dan moet deze persoon zijn telefoonnummer duidelijk beschikbaar hebben gesteld om benaderd te worden met een aanbod. Bijvoorbeeld door op zijn website aan te geven dat een bepaald nummer kan worden gebeld voor het doen van een aanbod.

Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
Let op: bovenstaande informatie gaat over de Telecommunicatiewet. Gebruikt u persoonsgegevens voor telemarketing, dan heeft u ook met de privacyregels te maken. Het kan zo zijn dat u op grond van de Telecommunicatiewet wel mag bellen, maar op grond van de AVG toch niet. Wilt u hier meer over weten, neem dan contact met ons op. 

Heeft u vragen? Neemt u contact met ons op via: bj@metaalunie.nl of 030-6053344.

Misschien interessant voor u



Heeft u een vraag?

Bel ons
030 6053344

info@metaalunie.nl
Blog

Blog


Bert Jaarsma / Directie         

Zomertijd

> Lees meer.