Duurzaamheid is een thema dat de komende tientallen jaren hoog op de agenda blijft staan. Ook toeleveranciers krijgen hiermee te maken en ze doen er daarom goed aan hier proactief op in te spelen. Dat was een van de boodschappen van het jaarcongres Circulaire Maakindustrie, dat in december online werd gehouden. Dit betekent voor de toeleverancier dat hij andere in- en verkoopgesprekken gaat voeren zegt Fried Kaanen, voorzitter Koninklijke Metaalunie en tevens voorzitter van het Uitvoeringsprogramma Circulaire Maakindustrie in een artikel op de website van Metaalnieuws.
“Wat ga je doen met producten die terugkomen na gebruik? Als je daarover al hebt nagedacht en zegt: ik sta daar voor open, dan heb je een voorsprong op anderen. Je moet duurzaamheid onderdeel maken van je marketingmix”, aldus Kaanen. “De hele toeleverketen moet mee kunnen komen. We willen bijvoorbeeld nieuwe projecten starten met bedrijven die nog niet mee doen maar hun vinger al wel hebben opgestoken.”
Het jaarcongres werd voor de vierde keer gehouden. Een aantal jaren geleden waren Metaalunie en FME nauw betrokken bij de opzet en de start van het Uitvoeringsprogramma Circulaire Maakindustrie, met als doelstellingen: het verlagen van de milieudruk door de maakindustrie, leverzekerheid van kritische grondstoffen en het sluiten van de materialenkringlopen. In het kader van het uitvoeringsprogramma zijn en worden diverse projecten en activiteiten ontwikkeld. Een aantal daarvan kwam tijdens het congres aan bod, daarmee illustrerend dat er op het gebied van circulariteit wel het een en ander gaande is.