Afgelopen week vond voor de derde keer de avond van maakindustrie plaats. Tijdens deze avond stond de Nederlandse maakindustrie in het algemeen, en de innovatieve kracht van de maakbedrijven in het bijzonder, centraal. Ondanks het die dag verspreide bericht van het verplaatsten van zowel de Technishow als de ESEF, was het een feestelijke avond, waarbij bedrijven in de schijnwerpers werden gezet vanwege hun slimme technologische innovaties.
>
Impressie Avond van de Maakindustrie.
Tijdens de geslaagde avond presenteerde de Rabobank een rapport, waarin de vraag werd opgeworpen of bedrijven wel klaar zijn voor de toekomst? Met name het management van bedrijven zou beter kunnen. Technologische- en marktontwikkelingen vragen om aandacht, maar vaak gaat de aandacht teveel uit naar de waan van de dag. Als Metaalunie hebben we daarom bedrijfscoaching opgezet om individuele bedrijven op dit gebied te helpen. Het is zeker slim om daar gebruik van te maken als u na wilt denken over de ontwikkeling van uw bedrijf.
Een ander onderwerp, wat volgens het rapport om aandacht vraagt, is de krapte op de arbeidsmarkt. Als bedrijf zelf actie ondernemen en leerlingen opleiden is belangrijk en gelukkig doen veel maakbedrijven dit al. Maar medewerkers moeten blijven leren en dat is best een uitdaging. Om mkb bedrijven die willen gaan opleiden te ondersteunen, heeft de overheid een nieuwe regeling opgezet. De zogenaamde SLIM-regeling - de subsidieregeling leren en ontwikkelen in het mkb - helpt mkb bedrijven om opleidingsinitiatieven op te starten. Jaarlijks is er 48 miljoen euro beschikbaar. De hele maand maart kunnen voorstellen worden ingediend. Deze regeling geeft op een positieve manier aandacht aan het mkb en dat is goed om te zien.
> Meer informatie subsidieregeling.
Als Metaalunie hebben we nog wel opmerkingen over de uitvoering van de regeling, want bij de toekenning van de subsidie wordt niet of nauwelijks naar de kwaliteit van het initiatief gekeken. Maar al met al is het ontzettend positief dat het mkb op maat wordt ondersteund. Als mkb maakindustrie kunnen we hier gebruik van maken en onszelf in de spotlights zetten. Dat doet onze arbeidsmarktpositie vast meer dan goed! SLIM toch?
Bert Jaarsma
Directeur Organisatie