Geplaatst op: dinsdag 29 mei 2018
De datum waar lang naar uit is gekeken is voorbij, het is 25 mei geweest en AVG is van kracht geworden. En heel verrassend, de wereld draait gewoon door. Toch heeft de AVG regelgeving voor veel onrust gezorgd. De regelgeving zorgt voor hoofdbrekens en ook wel frustratie bij ondernemers.
De Europese verordening AVG vervangt in Nederland de Wet bescherming persoonsgegevens en is van toepassing op alle bedrijven in Nederland en de rest van Europa. De insteek van de wet om persoonsgegevens te beschermen is voorstelbaar, zeker in een steeds verder digitaliserende maatschappij. Het lastige is echter dat er in de regelgeving geen onderscheid wordt gemaakt naar gebruik of omvang van bedrijven. Vooral de administratieve lasten zijn ontzettend hoog, met name voor het mkb. Een exemplarisch voorbeeld zijn visitekaartjes. Moet je daar als ontvanger tegenwoordig een privacyverklaring bij overhandigen om het gebruik mee af te dekken? Of anders gezegd, mag ik een visitekaartje wel bewaren (lees: verwerken) en in de toekomst gebruiken? Ik blijf visitekaartjes voorlopig maar gewoon gebruiken.
Toch moet iedereen aan deze wetgeving voldoen en daar moet je een aantal zaken voor regelen. Daarbij slaan veel partijen door, zoals vooral zichtbaar wordt in de vele e-mails die worden verstuurd over nieuwsbrieven. Als Metaalunie hebben we een aantal hulpmiddelen ontwikkeld om leden te ondersteunen wat wel en wat niet moet. Gelukkig slaan deze hulpmiddelen goed aan en worden ze veel gebruikt. Hier geldt wel de slogan, leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel.
Inmiddels merken we in de praktijk ook dat de AVG soms botst met andere regelgeving of gebruik in de praktijk. Waar doorgifte van allerlei persoonsgegevens van onderaannemer aan aannemer staande praktijk is, in verband met risicobeperking t.a.v. allerlei andere wetten zoals de Wet ketenaansprakelijkheid en de Wet arbeid vreemdelingen, verhindert de AVG deze handelwijze. Dit soort knelpunten komen meer en meer naar voren en worden door ons aangekaart.
Hopelijk is de hype rondom AVG nu voorbij. De uitwerking van AVG vraagt zeker nog om aandacht, maar niet meer alle aandacht, zodat klanten bedienen weer de hoofdzaak wordt.
Jos Kleiboer
Directeur Beleid