Vanaf 1 juli 2017 wijzigt een aantal zaken in de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). Deze wijzigingen kunnen gevolgen hebben voor uw onderneming.
Wat verandert er?
Met deze vernieuwde wet komt er meer aandacht voor preventie. Het versterkt de betrokkenheid van de werkgevers en werknemers, de rol van de preventiemedewerker én het verbetert de randvoorwaarden van het handelen van de bedrijfsarts.
Belangrijkste wijzigingen in de Arbowet:
- Medewerkers hebben directe toegang tot de bedrijfsarts via ‘open spreekuur’ of arbeidsomstandighedenspreekuur.
- Medewerkers hebben recht op een second opinion van een andere bedrijfsarts.
- De bedrijfsarts moet iedere werkplek kunnen bezoeken.
- Afspraken over arbodienstverlening liggen vast in een ‘basiscontract arbodienstverlening’. Daarin staat in ieder geval:
- Dat de bedrijfsarts toegang heeft tot iedere werkplek
- Hoe de arbodienstverlener of bedrijfsarts zijn wettelijke taken kan uitvoeren
- Hoe de toegang is geregeld tot bedrijfsarts, preventiemedewerker en ondernemingsraad
- Hoe medewerkers gebruik kunnen maken van het recht op second opinion
- Hoe klachtenprocedures werken
- Hoe de bedrijfsarts omgaat met de meldingsplicht voor beroepsziekten
- De Inspectie SZW krijgt ruimere mogelijkheden voor sancties aan werkgevers, arbodiensten en bedrijfsartsen. In sommige gevallen wordt de bedrijfsarts gelijkgesteld aan de werkgever. De Inspectie SZW mag werkgevers zonder basiscontract beboeten.
- De ondernemingsraad krijgt instemmingsrecht bij de keuze van de preventiemedewerker en diens rol in de organisatie.
De overeenkomsten die ArboNed afsluit voldoen aan de nieuwe wettelijke eisen. Meer informatie: arboNed.nl > Wijziging Arbowet 2017 of neem contact op met ArboNed, 030-299 64 44 of via info@arboned.nl. Bent u niet aangesloten bij ArboNed, dan vindt u op Oval een checklist voor een basiscontract voor arbodienstverlening.
Stuur voor meer informatie een mail naar Sociaaljuridisch Advies.